Komen "Istanbul Aku Datang"



OMG OMG OMG..

aku baru balik dari tengok "INSTANBUL AKU DATANG".. bagi aku, aku rasa filem nie sangat sangat menarik. romantik komedi yang aku rasa sangat neatural, lawak tak dibuat-buat. paling seronok adalah keserasian antara lisa surihani dan beto kusyairi. mereka betul-betul membawa watak dengan baik sekali.

sebagai student filem, saya melihat bukan saja dari sudut hiburannya saja tapi dari sudut perjalanan ceritanya bermula Act 1, Act 2 dan Act 3. bagaimana filem ini bermain dengan 3act ini. saya rasakan filem ini cukup sempurna dengan perjalanan 3act.

setiap transisi antara act 1 ke act tu mempunyai plot point yg jelas dan sama juga dengan transisi act2 ke act3. filem ini ada kekurangan dan kelebihannya, jadinya ia cukup sempurna dan menghiburkan. apa pun setiap orang berbeza pandangan masing-masing, tidak perlu menilai sesuatu filem atas sebab filem itu filem melayu dan filem itu di COP filem BODOH.

setiap orang mampu menilai kelebihan dan kekurangan setiap filem dan penilaian itu harus bernas dan bukan kerana mengiku perasaan. saya agak kesal kerana kebanyakkan orang tidak suka menonton filem melayu atas sebab filem melayu bodoh dan tak best.

kebanyakkannya berkata-kata sebegini adalah dari pelajar-pelajar filem sendiri. mereka adalah generasi yang akan mengeluarkan produk filem sendiri suatu hari nanti mengantikan pengarah-pengarah lain. jadinya kawal kata-kata bila berbicara tentang filem ya kawan-kawan.

filem melayu memang adat ceritanya sama dan membosankan tapi kita belajar dari kesilapan mereka supaya kita tidak buat sepertimana mereka buat. tak salah kita menyokong filem kita sendiri sedangkan kita juga bakal menghasilkan filem sendiri.

jadi kawan-kawan sama-sama kita menyokong filem melayu dan tidak lagi menghemburkan kata-kata mengikut perasaan. berbicara mengikut akal fikiran yang bernas, ianya lebih boleh diterima masyarakat.

apa-apa pun saya tetap akan menyokong filem melayu biarpun filem itu teruk. hope industri filem malaysia akan lebih maju dari hari ke hari..

No comments:

Post a Comment