kota cinta

"yang buruk itu peneman hidup kau"

dia masih meneruskan lagak egonya tanpa memberitahu apa yang di sedang rasakan. aku sendiri tercari-cari apa yang ada untuk aku ketahui segala rahsia di hati dia. setiap perlakuan dia seperti tiada makna, tiada cerita untuk aku selami. aku masih tidak boleh baca bahasa tubuhnya. aku memerhati lagi.

"kalau dah suka katakan saja."
  
melangkah aku ke dunia nyata, aku sedar diri ini bukan milik selamanya. cepat-cepat aku mencari sesuatu sebelum terlambat tapi hampa. harapan dipuja keperitan yang aku terima. bagaimana untuk aku luahkan segalanya, aku masih bermain di ruang yang sama tanpa boleh menembus dinding keegoaan si dia.

"cinta itu buta, katakan saja"
  
senang untuk di tulis susah untuk diluahkan. orang buta sendiri tidak sedar mereka dilamun cinta inikan pula orang celik, bodoh menilai cinta. aku masih berlegar-legar disekitar  kota cinta, mencari kalau-kalau ada cinta yang di buang untuk aku pulihkan semula biar cinta itu subur tanpa sebarang kelukaan untuk kehidupan seterusnya.

"sayang tak bermakna cinta. kau tahu cinta tu apa?"

manusia seperti virus perosak. merosakkan segala apa yang ada. manusia penuh dengan agenda, kekejaman yang berlaku atas sifat sial manusia terhadap manusia lain. ini dipanggil binatang! bila sudah menabur benih cinta, manusia ini tidak jaga sepenuh jiwa malah membiarkan cinta yang tertanam layu begitu saja tanpa ada kekecewaan yang mereka rasakan.

"andai kau milikku, akan aku jaga sepenuh jiwaku. itu janji ku"

kata-kata hanya tinggal air liur di lantai kotor. sudah basuh lantai itu, hilang sudah air liur kotor dari situ. janji tinggal janji. tak semua mampu kotakan janji hanya yang betul-betul ikhlas akan terus memegang janji walau janji itu makin hancur di mamah syaitan.
 
aku sekadar berkongsi apa yang aku rasakan kini. aku terus memerhati, mencatit note di nota kecil sambil berpusing di kota metropolitan yang dipenuhi taik-taik manusia sialan. aku menjengkit kaki agar tidak terpijak taik-taik kotor itu, aku masih di sudut tepi melihat syaitan-syaitan bergelumang dosa kekejaman.

No comments:

Post a Comment