lelaki segak

"eeka dia ada kat sini"

aku mencari siapa yang kawan aku maksudkan. tertinjau-tinjau aku.

"mana?" sejurus itu mata aku tertatap sekujur tubuh tegap di hadapan aku. merenung aku dari ekoran matanya.

alangkah terkejutnya aku melihat perubahan dirinya. makin kacak, makin bergaya. sesungguhnya aku sangat bertuah melihat dia hari itu. jarang-jarang dia ada di aswara, mungkin sibuk berkerja diluar. 

perasaan aku ketika itu, berdebar. kelam kabut gerak langkah aku. namun seperti biasa aku berlakon seperti tiada apa. sesungguhnya aku rindu melihat dia. berada di belakang dia sudah cukup aku lihat tubuh tegapnya. terkesima sekejap bila dia bangun menuju dekat dengan aku. melangkah ke rakannya. berdebar..

perasannya aku ketika itu, aku seperti syok sendiri namun sudah lama aku lihat kepelikan dia. aku diam. aku terus menjamah makanan.

"aku rindu, perasaan ini pelik untuk gambarkan"

dari ekoran mata aku, aku merenung setiap pergerakkan dia. serius dia berkata-kata. suara dia buat aku tersenyum, sedap.. macho..

dia bangun setelah lama dia di situ. pergi menuju entah kemana. takut untuk aku curi-curi lihat. namun bila dia makin jauh aku renung tubuhnya, pergerakkannya. aku kagum melihat kesegakkan dia. dia bagai orang cerdik berkerjaya, namun aku hanya budak selekeh kasar lagak aku. huhhhh...

jauh makin jauh dia berjalan.. namun aku terpana melihat dia menoleh. merenung tepat ke mata aku. zappppp!! apa perasaan yang datang secara tiba-tiba ni? sialan...

seketika dia menoleh dia berjalan semula. makin hilang dia dari pandangan. hilang dan terus menghilang.. aku tertunduk, aku cari momentom babak sebentar tadi. :)

"jangan dok syok sendiri la"

sapa rakan aku. aku tersenyum. makanan aku tinggalkan, hilang selera. kelakar itu yang aku rasa. aku perasan sendiri, tak malu!! aku bangun untuk pergi..

No comments:

Post a Comment