masuk meminang.. gulppp..

sepanjang cuti ni banyak berjumpa dengan kawan-kawan mama dan abah. biasalah cuti sem yang membosankan ikutlah mama and abah berniaga.bila ada customer abah datang mesti soalan biasa yang dorang tanya "tak sekolah ke?" walaupun tiap-tiap hari datang beli makanan tapi masih tanya soalan yang sama. muak juga aku. aku layan jela..

satu hari, ada sorang mamat ni datang beli sarapan. baca perbualan antara mama dan mamat ni:

mamat : anak makcik ke? tak sekolah?
mama : dia blajar lagi kat aswara..
mamat : ouh.. bila nak kahwin?

mama ketawa sebab tengok muka aku yang berubah pelik. erk?? apakah punya soalan..

bukan mamat tu je yang tanya soalan macam ni kat aku, tapi kawan-kawan dan kawan mama and abah pun tanya juga. aku kadang-kadang malas nak jawab sebab aku calon pun tak ada lagi. kata mama, if nak kahwin terus bertunang pagi, tengah hari akad nikah. sampai jauh fikiran mama. aishhhh.. muda lagi la :(

abah pernah tanya aku:

abah : anak cik milah nak datang minang kau, kau nak?
aku : HAHA!!! tak nak!!
abah : anak dia macam anuar zain alaong.. hehe. (abah gelak suka)
aku : malas layan.. (masuk bilik)

bukan tu je abah tanya aku, tiap kali aku balik cuti dia akan tanya dah ada pakwe ke, tak keluar dating ke? adoiiii kata mama, abah tak sabar nak bermenantu. abah kalau dapat menantu takpe, kalau dapat HANTU? haha..

ada jodoh adalah abah, mama. aku pun sekarang tak fikir mana-mana laki lagi dan tak ada seorang pun yang bertakhta di hati aku, aku perlukan kerja yang tetap.

aku pernah tanya mama:

aku : mama kalau kahwin dengan orang jauh boleh tak?
mama : orang mana?
aku : sarawak ke..
mama : jauhnya nanti laki kau tak bagi balik semenajung padan muka..
aku : kalau singapore?
mama : kenapa kau suka orang singapore ke?
aku : adi putra kahwin dengan orang malaysia terus dapat warganegara malaysia, so kalau along kahwin dengan shah iskandar konpom dia dapat warganegara jugak. haha..
mama : jangan nak berangan!! hahaha
aku : nak suami macam seth tan lah..
mama : seth tan takpe kalau setan jangan.. 

:)

aish bila masa aku akan tiba ya.. aku setia menunggu. dapat suami yang betul-betul ambil berat seronoknya kan. aku rasa macam nak bercinta lepas kahwinlah mesti lagi seronok. nak pegang-pegang pun dah HALAL.
amboi eeka azmi...

2 comments: